вторник, 21 май 2013 г.

Историята за създаването на МЛМ

Предварително искам да благодаря на моя приятел и колега Венцислав Велчев за това че сподели тази информация и ми припомни за нея.
Превод: ако искаш да имаш нещо в живота си, което никога досега не си имал, ще трябва да направиш или правиш неща, които никога досега не си правил.

История на мрежовия маркети
 
Историята на МЛМ е неразривно свързана с името на американеца Карл Ренборг (18S7-1973), чиито реализирани идеи се превърнаха в индустрията на Мрежовия маркетинг в многомилиарден оборот.

Ренборг прекарва дванадесет години в Китай – работи в различни американски компании (нефтени, корабостроителни и др.), и още тогава започва да мисли за система за правилно хранене на човека и ролята на витамините в нея.

В средата на 20-те години той, заедно с много други чужденци, попада в затвора. Именно тогава той започва да проверява на практика различни диети, тъй като затворническата храна не съдейства за запазването на здравето. Но откъде да получи необходимите за организма елементи?

Например, желязо? Карл намира изход – първата хранителна добавка стават... ръждясалите пирони! Частици от тях Ренборг добавя в затворническата храна, по-късно се договаря с надзирателите да му носят различни билки/треви... Карл Ренборг и онези, които последвали неговия пример, не само оцелели, но и се върнали в Родината.

В САЩ, където се оказал през 1927 година, Ренборг се захванал сериозно със създаването на различни хранителни добавки, в за основа на които избрал люцерната, която съдържала много витамини, минерали, белтъчини и други полезни съставки.

Създадените на нейна основа препарати Ренборг предложил за изпробване на свои познати, като раздавал продукцията безплатно. Резултати нямало - никой не опитал получените хранителни добавки. Тогава Карл започнал да иска за тях пари – той разбрал, че нищо безплатно не се цени. Незабавно последвали отзиви, при това много положителни. Информацията за полезните добавки получила широко разпространение (всеки от познатите на Ренборга  имал много свои познати), хората молели Ренборг за среща, за да получат повече информация за новия продукт. Карл, естествено, не могъл да отговори на всички заявки. И тогава му хрумнала гениална идея.

Ренборг предложил на приятелите си сами да дават информация за хранителните добавки на своите познати, а ако те си купят от тях, той обещал за изплати комисионни. Той решил да плаща и на онези познатите на своите приятели, които разпространяват неговия продукт по-нататък, използвайки своите контакти.

Така се родил мрежовият маркетинг и през 1934 г. Карл Ренборг основал компанията "California Vitamins". Благодарение на новата система за продажба, при която потребителите на продукта ставали и негови разпространители (дистрибутори), компания бързо достигнала оборот от 7 милиона долара, без да вложи нито един долар в реклама.

През 1939 година Карл Ренборг преименувал своята компания на "Nutrilite Products", като запазил принципа на разпространение на хранителните добавки. Неговите сътрудници сами канели на работа нови хора, давали им необходимите сведения за продукта и предлагали на всеки да създава своя собствена мрежа, канейки в бизнеса свои познати. Компанията осигурявала за всички дистрибутори продукция и изплащала на всеки комисионни не само за продадените от него стоки, но и за всяка продажба, извършена лично от привлечения дистрибутор.

Така Ренборг включил в практиката на класическия бизнес "Едностепенен маркетинг".

По-нататъшната история на МЛМ е свързана с имената на сътрудниците на "Nutrilite" Рич Де Воса и Джей Ван Ендел, които след десет години успешен бизнес в структурите на Ренборг през 1959 година създават своя собствена компания, наречена "American Way Corporation", съкратено "AMWAY". Заслугата на тези хора се състои в това, че те излизат извън рамките на продажбите само на един продукт, като включват в своя асортимент, наред с хранителните добавки, и стоки за домашна употреба.

Историята на МЛМ познава и трудни времена. През 1975-1979 години в Америка се разгръща борба с финансовите пирамиди, и под знака на тази кампания за малко да изхвърлят и бебето от коритото заедно с водата. Някои чиновници от Федералната комисия по търговия се опитали да обявят за незаконна пирамида компанията "AMWAY". Четири години продължавала проверката на дейността на компанията, завършила със съдебно решение, признаващо мрежовия маркетинг за законен начин за реализация на стоките.

Веднага след федералните власти по-голяма част от щатите също обявили мрежовия маркетинг за легален.

Няма коментари:

Публикуване на коментар